Assassins of Allansia

Den 31. august, kunne deltagere på Fighting Fantasy Festival nr. 3 i London købe en indbundet og nummereret udgave af Ian Livingstones nye Fighting Fantasy bog, Assassins of Allansia1), kort tid efter kunne paperback udgaven købes. Selvfølgelig skulle jeg have den...
Efter lidt tid kom den med posten og første indtryk var godt, en gylden forside hvor en snigmorder klædt i blåt kigger frem fra et hul.
En fejl havde dog indsneget sig, da det der skulle have været skyggen fra sværdet, var tegnet som var der to sværd. (Jeg har set andre billeder af forsiden hvor skyggen var korrekt tegnet, så hvorfor det ser sådan ud aner jeg ikke.)
Noget andet der ærger mig lidt, er efter lige at have bladret lidt rundt i den, ser jeg at enkelte af siderne er svagere i tekst-trykket end andre, næsten som om printeren manglede lidt toner. Der var ikke noget system i det, bare enkelte tilfældige sider - heldigvis ikke der hvor Illustrationerne er.

Asassins of Allansia
1. forsøg

Med et rul på 10 for Evne, 7 for for Held og 19 for Udholdenhed var helten klar
Uden at afsløre for meget af handlingen, så blev helten sat af på en øde ø, hvor han skulle (over)leve i 30 dage for at vinde et væddemål - han manglede selvfølgelig guld, så derfor... Den kære helt kom dog ikke langt, da han lige var en tand for nysgerrig - og endte sine dage på øen.


Første indtryk

Selvom jeg ikke kom langt i den, så var jeg tryllebundet af Ian Livingstone's univers - jeg skulle straks prøve igen.
Illustrationerne er tegnet af: Robert Ball2 Der også har lavet illustrationerne til flere af de andre Scholastic udgaver af Fighting Fantasy - jeg kan godt lide dem, selvom de mangler lidt gru og uhygge.


2. forsøg

Samme aften prøver jeg igen, denne gang er terningerne med mig.
Jeg ruller 12 for Evne, 9 for for Held og 20 for Udholdenhed, yes... bedre rul ville føles som at snyde
Jeg kommer langt, og erfarer undervej at kampene med Evne på 12 er lette med et par enkelte undtagelser, så det gælder bare om at spise sine madpakker (+4 udholdenhed) og så komme fremad.
Men ak... Ian Livingstone sørger altid for at der er mange veje hen til målet, men kun én vej er den rigtige, og det var ikke den som helten tog.
Så hvor gik det galt?


...  5. forsøg

Jeg har efterhånden fået identificeret den rigtige vej, men terningerne ville mig ikke.
Jeg ruller 7... for Evne, 8 for for Held og 16 for Udholdenhed, ikke den bedste helt man kunne forestille sig.
Det viser sig også at han kommer til kort i kampene, mod de modstandere der har bedre evner end ham selv. Så helten endte hovedløs denne gang.


6. forsøg

Terningerne er med mig! Nu skal det være.
Jeg ruller 11 for Evne, 9 for for Held og 21 for Udholdenhed, med oprejst pande tager helten på eventyr.
Han kommer igennem strabadserne, og møder til sidst den legendariske gå til 400 - og med det noget af en overraskelse...


Samlet oplevelse

Rigtig god bog, fandt kun en enkelt lille fejl (der stod "listless" i en paragraf i stedet for "lifeless")

  • Sværdhedsgraden er middel, i den lettere ende i forhold til en klassisk Ian Livingstone bog. Han må være blevet lidt blødere med alderen...
  • 400 paragraffer som sædvanen tro
  • Skal igennem den igen, det kort jeg tegnede har stadig nogle ubesøgte ender, så gen-spils graden er god
  • Negative ting: - næh... ikke ud over fejlen på forsiden, og den svagere tekst på enkelte sider

Anbefaling

En klar anbefaling fra min side
Bogen er en klassisk Sværd og Trolddom bog - der er enkelte henvisninger til tidligere bøger, så start med Tyvenes by, og måske Port of Peril før man tager denne.