The Gates of Dead

Da jeg fik den nye Fighting Fantasy bog (Charlie Higson's The Gates of Death1) hjem i slutningen af april-2018, Måtte jeg straks i gang med den. Et par terninger, en blyant - noget papir, og jeg var klar til at drage på eventyr.

The Gates of Dead
1. forsøg

Med et rul på 9 for Evner, 7 for for Held og 22 for Udholdenhed var det en middelmådig helt der tog på eventyr.
Som en ung akolyt (præstelærling), blev jeg kaldt ind til den øverste vogter, hvor jeg blev fortalt at en forfærdelig pest havde spredt sig på Allansia, pesten gjorde at folk blev til dæmoner, og den spredte sig hurtigt. Sammen med Broder Tobyn, skulle jeg bringe nogle flasker med olie frem til den ypperstepræstinden i Throff templet - da hun var den eneste der kunne magisk kunne skabe nok olie til at redde alle inden det var for sent. Allansias skæbne lå derfor i mine og Broder Tobyns hænder. Skibet drager afsted, men bliver selvfølgelig fanget af en storm og det ender med at måtte søge ly i havnebyen Blacksand - den mest berygtede by i hele Allansia...

Nå, i gang med at tegne et kort over Blacksand, men Broder Tobyn og jeg når ikke langt før han bliver såret af en dæmon og vi begge ender i Blacksand's berygtede fængsel - og alle vores ejendele inddrages. også olien... Da broder Tobyn er blevet såret, bliver han selvfølgelig til en dæmon i løbet af kort tid, og jeg må selv slås imod ham - og da han ender med at såre mig, varer det ikke længe før jeg løber rundt i gangene under Blacksand's fængsel som en dæmon... (Dit eventyr slutter her)


Hvad er indtrykket af bogen så?

Selvom jeg ikke kom langt i den, var der en ting der helt klart var anderledes end de tidligere versioner af Sværd og Trolddom/Fighting Fantasy bøgerne.

  • Illustrationerne! (Tegnet af: Vlado Krizan2)
    • De har et helt andet udtryk end i de klassiske bøger - der mangler i høj grad gru og stemning over dem.
    • Flere steder ligner det en 5 årig der har tegnet dem, men Krizan kan godt tegne som man kan se, så hvorfor dette "sjuskeri"?


2. forsøg

En måneds tid senere prøver jeg så igen, denne gang bestemmer jeg mig for ikke at undgå fængslet.
Jeg ruller 12 for Evner, 7 for for Held og 22 for Udholdenhed, yes... Ikke en helt der skal presse heldet for meget - men ellers perfekt.
Efter Broder Tobyn igen er blevet såret tager vi så en anden vej (snedigt, kigger på kortet fra sidst...) Men falder så i baghold i en mørk gyde da 6 tyveknægte ser sig lune på vores sparsomme ejendele, og selvfølgelig slår os begge ihjel uden at vi kan gøre meget modstand... (Dit eventyr slutter her)
Av. Noget desillusioneret lægger jeg bogen fra mig.


...  6. forsøg

Det bliver juleferie før jeg igen finder bogen frem, 3. 4. og 5. forsøg ender i en hurtig død i Blacksand, enten i fængslet eller på gaderne i byen.
6. forsøg. Jeg ruller 10 for Evner, 8 for for Held og 19 for Udholdenhed, fint nok, skal passe på heldet, og husk nu at være forsigtig...
En noget forsigtig helt denne gang, med et kort der er lige så stille har udviklet sig under de tidligere forsøg, hjælper ham igennem byen. Til sidst lykkedes det for den unge akolyt at ende op udenfor Blacksand, og han begiver sig på vej mod Throff templet for at redde Allansia
Med en flok dæmoner i hælene ender han i byen Salamonis, hvor han efter råd fra Lady Webspinn får opsøgt en kartograf, og får sig anskaffet udstyr til den videre færd. Her støder jeg på et par fejl i bogen, som der desværre er flere af, så det kan tyde på at borgen har haft en stram deadline, (også hvis man tænker på hvordan mange af illustrationerne ser ud). På Fighting Fantasys Wikia kan man se detaljer om fejlene, også nogle meget små fejl, som ikke har betydning for handlingen. Wiki'en opdateres løbende.
Men den unge akolyt får samlet noget udstyr og et kort sammen, og begiver sig så afsted mod Throff templet. Efter et lidt underligt møde med nogle Imps, så ender han da også i Throff templet, og nu minder det da også om de klassiske Sværd og Trolddom bøger, tegn et kort, undersøg et rum, gå lidt forvirret rundt, prøv noget og a-ha, det var sådan!.
Til sidst ender den unge helt ved Dødens Porte (Gates of Death) og skal ind og kæmpe mod Ulrakaah - Mørkets dronning. Med den rette brug a magi og potions, bliver hun hel menneskelig at kæmpe mod (Evne 10, Udholdenhed 10) - og det ender med at den unge helt får reddet Allansia til sidst.


Samlet indtryk

Ud over illustrationerne som tidligere nævnt, så er det generelle indtryk ok uden at være prangende. Den sidste del af bogen er helt klart den bedste.

  • Sværdhedsgraden er over middel, og havde det været et yngre jeg - så havde jeg nok brugt det klassiske Sværd og Trolddom "greb" med fingre ind flere steder i bogen.
  • 470 paragraffer og ikke 400 som sædvanligt...
  • Jeg har hele 3 ufærdige kort nu (Blacksand, Salamonis og Throff templet), så der må være en del jeg er gået glip af
  • Et par negative ting:
    • Navngivning af potions som Smoke-oil, Nostalgia, Pretty as a picture m.fl er direkte underligt.
    • Uopfindsomme navne på NPC'er som "Fish face" og "Holy Man", det bør kunne gøres bedre.
    • Fejlene som tidligere nævnt.

Anbefaling

Om jeg vil anbefale bogen? Ja, helt klart til fans der har prøvet mange af de andre bøger - men ikke til en som skal stifte bekendtskab med Fighting Fantasy for første gang, start hellere med Troldmanden fra ildbjerget, Kaosborgen og Dødens labyrint.